نویسنده و کارگردان: مسعود بخشی
فیلم از امروز میآغازد و لحظهای را ترسیم میکند که یک استاد دانشگاه پس از بیست و دوسال به کشور بازگشته و با مشکلاتی روبروست؛ او نمیتواند مجوز کتابش را بگیرد، در دانشگاه با او مخالفت میکنند و نمیتواند برای خروج از کشور- به دلیل مشکلات سربازی- پاسپورتاش را پس بگیرد.
فیلم با روحیه خسته شخصیت اصلی پیش میرود در حالی که پدرش- یک حاجی محتکر از زمان جنگ و یک میلیاردر فعلی- در بیمارستان در حال مرگ است. اما قصه بیشتر از جایی شکل میگیرد که برادر ناتنی این استاد دانشگاه قصد دارد برای کسب کامل ثروت حاجی که در میانه فیلم میمیرد، او را از سر راه بردارد و در این راه از نفوذ پسرش در نیروهای امنیتی استفاده میکند.
تجربه مسعود بخشی پس از فیلم «تهران انار ندارد»، تجربهای است خواه ناخواه سیاسی/ اجتماعی که در این راه از خلال داستانگویی قصد دارد با فلشبکهای متعدد به دوران کودکی شخصیت اصلی و زمان جنگ، به نحوی تمام این سالها را مرور کند. با آن که این فلشبکها از قدرت تصویری چندانی برخوردار نیست، اما خاطرات زیادی را از یک نسل زنده میکند؛ نسلی که زیر بار صدای آژیر خطر و «حاجی»هایی که در تعاونیها و خواربارفروشیها با احتکار مواد مورد نیاز مردم، به مالاندوزی مشغول بودند، رشد کرد و زجر کشید.
محمد عبدی/ رادیوفردا
An artfully woven political indictment whose convictions far outweigh its emotional thrust, the Iranian drama A Respectable Family (Yek khanevadeh-e mohtaram) explores the dirty dealings of a corrupt clan from the early years of the Revolution up through the present day. Meticulously structured but never quite as harrowing as its subject matter, this feature debut from documentary filmmaker Massoud Bakhshi (Teheran Has No More Pomegranates) should continue its fest run following a Directors’ Fortnight bow, with Euro and niche distribution its best bet.
Bakhshi ultimately attempts to tell several interlocking stories in his intricately crafted scenario, and A Respectable Family is at once a portrait of a son’s reckoning with his old man’s sordid past, a tale of financial deviance and war-time profiteering, and a more global condemnation of the political quagmire that is modern-day Iran. Although such ambitions wind up preventing the film from delivering the kind of dramatic knock-out blow of A Separation, there’s a similar underlying feeling of hopelessness in Arash’s efforts to wrestle with his family and the establishment, a sense that the game has been rigged from the get-go.
Capturing the Tehran and Shiraz locations with realistic verve, cinematographer Mahdi Jafari (We Are All Fine) depicts a menacing world of drab apartments, underlit offices and constant traffic jams where power is wielded in the most basic daily interactions. Disturbing archive footage from the Iran-Iraq conflict is skillfully mixed into the action, turning Arash’s distant memories into living historic nightmares.
Jordan Mintzer/ Hollywood Reporter